مدل ها و سایزهای یوکللی

یوکللی چه سایزها و مدل‌هایی دارد و تفاوتشان چیست؟

یوکللی چه سایزها و مدل‌هایی دارد و تفاوتشان چیست؟ 630 420 مدیریت ایران یوکللی

ساز یوکللی به عنوان یک ساز کوچک و سبک شناخته می‌شود اما این ساز انواع مختلفی دارد. سایزهای یوکللی چه تفاوتی با هم دارند و کدام نوع یوکللی را برای خرید انتخاب کنیم؟

یوکللی چه سایزهایی دارد؟

یوکللی در ۴ سایز ساخته و عرضه می‌شود:

  • یوکللی سوپرانو
  • یوکللی کنسرت
  • یوکللی تنور
  • یوکللی باریتون

علاوه بر این 4 مدل، یوکللی در 3 مدل دیگر پاکت، باس و کنترباس هم ساخته می‌شود که نسبت به ۴ مدل دیگر رواج کمتری دارد.

برای تعیین اندازه یوکللی از دو شاخص طول سیم(فاصله بین پل تا شیطانک یوکللی) و طول کلی ساز(از سر دسته تا پایین بدنه) استفاده می‌شود. بر این اساس یوکللی سوپرانو کوچک‌ترین و یوکللی باریتون بزرگترین نوع یوکللی است.

یوکللی های سوپرانو، کنسرت و تنور همگی به یک شکل کوک می شوند. کوک این یوکللی ها به ترتیب از سیم چهارم به اول: سل دو می لا  است که این کوک را کوک استاندارد یوکللی می نامند. در نتیجه شما با یادگیری یکی از این ۳ سایز قادر خواهید بود دو سایز دیگر یوکللی را هم بنوازید برای نمونه شما با یادگیری سایز سوپرانو قادر خواهید بود سایز کنسرت و تنور را نیز بنوازید. اما یوکللی های باریتون کوک متفاوتی دارند و به ترتیب از سیم چهارم: ر سل سی می کوک می‌شوند.

به شکلی بخش عظیمی از قطعات یوکللی برای سایزهای سوپرانو، کنسرت و تنور نوشته شده است.

یوکللی سوپرانو

اولین یوکللی ها همگی سایز سوپرانو بودند به همین علت سایز سوپرانو سایز استاندارد یوکللی شناخته می‌شود. همچنین سوپرانو همان سایزی است که بیشتر افراد با شنیدن کلمه یوکللی به آن فکر می کنند. سایزهای دیگر این ساز در سال‌های بعد معرفی شدند اما همچنان یوکللی های سوپرانو به دلیل ظاهر کلاسیک و صدایی که هیچچوقت از مد نمیافتدُ محبوبیت خاصی بین یوکللی نوازان دارند.

قابلیت اجرایی یوکللی سوپرانو

یوکللی های سوپرانو دسته کوچکی دارند و این بدین معنی است که فاصله فرت‌ها کمتر است که انگشت گذاری روی این ساز را سخت تر می‌کند.معمولا نواختن یوکللی سوپرانو برای افرادی که دست بزرگتر یا انگشتان پهن تری دارند دشوارتر است.

صدا دهی یوکللی سوپرانو

با توجه به بدنه کوچک یوکللی های سوپرانو حجم صدای این سایز نسبت به سایزهای دیگر یوکللی کمتر است. البته سایز کوچک‌تر به این معنا نیست که یوکللی های سوپرانو صدای بدی دارند بلکه از صدای باس کمتری برخوردار هستند.

قیمت یوکللی سوپرانو

یوکللی های سوپرانو معمولا مقرون به صرفه ترین سازها در خانواده یوکللی ها هستند. در نتیجه اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای خرید یوکللی کنید می‌توانید از بین یوکللی های سو‍پرانو ساز خود را انتخاب کنید. تفاوت قیمت یوکللی سوپرانو با توجه به مدل و مارک آن متفاوت است اما به طور کلی قیمت این سایز از سایز بعدی دیگر یوکللی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر است.

یوکللی های کنسرت و تنور

یوکللی های کنسرت و تنور در سال۱۹۲۰ و  برای نوازندگانی که خواستار حجم صدایی بیشتری بودند معرفی شدند. سایز کنسرت و تنور از نظر تفاوت زیادی باهم ندارند و به همین علت این دو سایز را باهم بررسی می‌کنیم.

یوکللی های کنسرت و تنور به طور قابل توجهی از نظر حجم صدا و قابلیت اجرا با سوپرانو متفاوت هستند. بدنه بزرگ‌تر، طول دسته بیشتر و فرت‌های پهن‌تر باعث می‌شود که حجم صدای بیشتری داشته باشند اجرا با این سازها راحت‌تر باشد.

تفاوت بین یوکللی کنسرت و تنور

اگرچه یوکللی های تنور و کنسرت بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت‌های کمی هم با هم دارند. یوکللی تنور نسبت به یوکللی کنسرت سایز کوچک‌تری دارد . همچنین صدای یوکللی تنور کمی حجیم‌تر و پخته‌تر است. یوکللی‌های سایز کنسرت معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد از نظر قیمت نسبت به سایز تنور ارزان‌تر هستند.
معمولا این دو سایز یوکللی برای کسانی که تازه می خواهند نواختن یوکللی را شروع کنند خوش دست تر خواهد بود.

یوکللی باریتون

یوکللی باریتون بزرگ‌ترین سایز از خانواده یوکللی است و جدا از اندازه مهم‌ترین تفاوت یوکللی باریتون کوک متفاوت این ساز است. یوکللی باریتون دقیقا مانند ۴ سیم پایین گیتار کوک می‌شود: ر سل سی می

سایز باریتون یک فاصله پنجم از کوک استاندارد یوکللی پایین تر کوک می شود اما فاصله بین سیم ها تفاوتی نمی کنند فقط نتها پایین تر کوک می شوند. برای نمونه با گرفتن آکورد D Major که روی کوک استاندارد گرفته می‌شود روی یوکللی باریتون صدای آکورد G Major شنیده می شود که یک فاصله پنجم از آکورد D Major پایین تر است به گوش می رسد.

شما می توانید بدون در نظر گرفتن انگشت گذاری های سیم پنجم و ششم گیتار آکوردهای گیتار را بر روی یوکللی های باریتون بنوازید.

حال که با سایزها و مدل‌های یوکللی آشنا شدید، می‌توانید راهنمای جامع خرید یوکللی را بخوانید تا انتخاب در خرید یوکللی بهتری داشته باشید.