انواع یوکللی

با انواع مدل‌های یوکللی آشنا شوید

با انواع مدل‌های یوکللی آشنا شوید 1024 683 مدیریت ایران یوکللی

با انواع مدل‌های یوکللی آشنا شوید

شاید خیلی از ما با شنیدن نام یوکللی تنها شکلی که در ذهنمان متصور شویم تصویر یوکللی رایج با بدنه چوبی سنتی است. اما یوکللی مدل‌های مختلف و جالبی دارد. ما در این مقاله انواع مدل‌های مختلف یوکللی را بررسی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید درباره سایز یوکللی بیشتر بدانید به مقاله سایزهای یوکللی مراجعه کنید.

محبوب‌ترین مدل یوکللی

محبوب‌ترین مدل یوکللی همان مدل استاندارد با بدنه چوبی (و گاهی جنس‌های دیگر) است. عموما ساز یوکللی را با این مدل می‌شناسیم که با 4 سیم و در 4 اندازه‌ی سوپرانو، کنسرت، تنور و باریتون تولید می‌شود. اگر قصد خرید یوکللی و شروع این ساز را دارد این مدل برای شما بهترین انتخاب است.

یوکللی

مدل‌های دیگری که در ادامه می‌آید هر کدام استفاده‌های خاص خود را دارند و بر اساس این مدل استاندارد یوکللی ساخته می‌شوند.

بانجو یوکللی یا بانجوللی

بانجویوکللی دارای چهار سیم و کوک استاندارد یوکللی است با این تفاوت که این ساز بدنه بانجو دارد. عموما به این ساز بانجوللی گفته می‌شود و یکی از مدل‌های معروف یوکللی است. بانجوللی مانند یوکللی دارای چهار سیم نایلونی است و مثل یوکللی نیز نواخته می‌شود. موسیقی‌های نوشته شده برای یوکللی را می‌توان بر روی بانجوللی اجرا کرد اما موسیقی بانجو را نمی‌توان روی بانجوللی اجرا کرد. صدای بانجولللی درخشان‌تر و حجم صدایی بیشتری دارد اما به نسبت یوکللی پایداری صدا کمتر است یعنی صدا سریع‌تر از بین می‌رود و همینطور گرمای صدای بانجوللی به اندازه یوکللی نیست.

بانجوللی

گیتاللی (گیتار یوکللی)

گیتاللی سازی با شش سیم است. بیشتر گیتالللی‌ها بدنه‌ای به اندازه بدنه یوکللی باریتون(بزرگ‌ترین سایز یوکللی) دارند. کوک استاندارد این ساز مانند گیتار است با این تفاوت که دو و نیم پرده زیرتر کوک می‌شود مثل اینکه کاپو را روی فرت پنجم گیتار ببندیم. سیم‌ها به ترتیب از سیم ششم به سیم اول بدین گونه است: لا(A)، ر(D)، سل(G)، دو(C)، می(E)، لا(A).

سایز کوچک این ساز و وسعت صوتی بیشتر نسبت به یوکللی این ساز را به سازی محبوب بین گیتاریست‌ها و یوکللی نوازان تبدیل کرده است.

گیتاللی

یوکللی باس

یوکللی باس در راحت‌ترین تعریف همان گیتار باس است با بدنه‌ی یوکللی باربتون.

باس یوکللی دقیقا شبیه گیتار باس کوک می شود: سیم چهارم می(E)، سیم سوم لا(A)، سیم دوم ر(D) و سیم اول سل (G)

به علت کوتاه بودن دسته یوکللی باس، سیم‌های ضخیم تری برای ساخت این ساز به کار گرفته شده است. در نتیجه نوازنده با این ساز قابلیت اجرای نت‌های بم را دارد و همین امر باعث می‌شود که سیم‌های این ساز بسیار شل باشند. چون بم‌ترین سیم این ساز حجم صدایی کمتری را در نمونه‌های آکوستیک ایجاد می‌کند معمولا طراحی یوکللی باس به گونه‌ای است که نیاز به پخش از طریق آمپلی‌فایر دارد.

باس یوکللی

یوکللی الکتریک

یوکللی الکتریک برعکس یوکللی‌های رایج که کاسه‌ای خالی دارند، دارای بدنه‌ای تو پُر است. اساسا یوکللی الکتریک همان گیتار الکتریک است در ابعاد یوکللی و به جای شش سیم چهار سیم دارد. در یوکللی الکتریک همانند گیتار الکتریک از خود ساز به تنهایی صدایی تولید نمی‌شود مگر اینکه به آمپلی فایر متصل شود. برخی از یوکللی‌های الکتریک از سیم نایلونی ساخته شده‌اند و برخی از سیم‌های فلزی. اما صدای سازهایی که با سیم فلزی ساخته شده‌اند به گیتار الکتریک شباهت بیشتری دارند. یوکللی الکتریک ساز بسیار هیجان‌انگیزی است اما به این علت که تازه روانه بازار شده‌اند رواج زیادی ندارند.

یوکللی الکتریک

یوکللی رزوناتور یا تشدید کننده

یوکللی رزوناتور(تشدید کننده) همان گیتار رزوناتور با ابعاد کوچک‌تر است که ساز بسیار محبوب برای افرادیست که می‌خواهند سبک بلوز را بنوازند. یوکللی رزوناتور مانند یوکللی معمولی کوک و نواخته می‌شود. تنها تفاوت این مدل در شکل ظاهری و نوع صدای ساز است.

همانند بانجوللی، یوکللی رزوناتور نیز در سال‌های ۱۹۲۰ برای نوازندگانی ساخته شد که به دنبال حجم صدای بیشتری بودند. یوکللی رزوناتور هم با بدنه چوبی و هم بدنه فلزی ساخته می شود که بدنه چوبی صدایی گرم‌تر و آرام‌تر و بدنه فلزی صدایی تیزتر و بلندتر تولید می‌کند.

یوکللی رزوناتور

خرید یوکللی

اگر به دنبال خرید یوکللی هستید می‌توانید از فروشگاه آنلاین ایران یوکللی استفاده کنید. 

ایران یوکللی