انواع شکلهای یوکللی کدامند؟

انواع شکلهای یوکللی کدامند؟ 768 512 مدیریت ایران یوکللی

انواع شکلهای یوکللی کدامند؟

همانطور که یوکللی سایزهای مختلفی دارد، شکل بدنه‌‌ی آن نیز متفاوت است. این شکل‌های متفاوت علاوه بر متنوع کردن ظاهر یوکللی، تاثیر به سزایی در صدای آن دارند. در این مقاله به بررسی محبوب ترین شکل‌های یوکللی مانند مدل استاندارد، آناناسی، ویتا و ناقوسی میپردازیم و تفاوت‌های آنها با مدل استاندارد را بررسی میکنیم.

ایران یوکللی

یکی از دوست داشتنی‌ترین خصوصیات یوکللی این است که می‌توانید این ساز کوچک را همه‌جا به همراه خود ببرید. با افزایش محبوبیت یوکللی و علاقه به این ساز که شبیه یک گیتار کوچک است، یوکللی را بیشتر از قبل میبینیم  و بسیاری از نوازندگان یوکللی  با خرید انواع سایزها و شکلهای این ساز دوست داشتنی کلکسیون مخصوص خود را میسازند.

هنگامی که اولین یوکللی خود را میخرید، نمیتوانید به راحتی از وسوسه‌ی خرید انواع یوکللی خلاص شوید. جمع‌آوری و خرید انواع گیتار می تواند یک تلاش دست و پا گیر و گران‌قیمت باشد، اما یک کلکسیون از انواع سایزها، مدل‌ها و شکلهای یوکللی بسیار به صرفه تر است. کن میدلتون، نماینده بریتانیایی شرکت اوهانا یوکللی می گوید: «من در هر اتاق یک یوکللی دارم. من برای سبک‌های مختلف موسیقی، یوکللیهای متنوعی دارم، درست شبیه کسی یک گیتار الکتریک، آکوستیک یا کلاسیک را برای تجربه‌ی موسیقیایی متفاوتی می نوازد.»

عوامل متعددی بر لحن و صدای یوکللی تأثیر می‌گذارند. یکی از این عوامل تفاوت در سایزهای یوکللی است. به طور کلی چهار سایز مختلف برای انتخاب وجود دارد: سوپرانو، کنسرت، تنور و باریتون  که گرما و حجم صدای تولیدی در هر یک از آن‌ها تغییر میکند. همچنین از دیگر عوامل موثر در تفاوت صدای یوکللی، میزان هوای موجود در بدنه‌ی ساز،جنس سیم‌های استفاده شده در فرت بورد، شکل بدنه و جنس چوب استمیدلتون می‌گوید: «چوب سنتی برای یوکللی‌ها در هاوایی، کوآ است، چوبی سخت که فقط در آنجا رشد می‌کند و یوکللی‌هایی با صدایی غنی اما روشن تولید می‌کند. چوب دیگر چوب ماهوگانی است که صدای ملایم بسیار شیرینی دارد. برای فرت بورد معمولا از چوب صنوبر یا سرو استفاده میشود و برای صفحه‌ی پشت و کناره‌های ساز چوب افرا یا رز انتخاب مناسبی هستند. محبوب‌ترین و گران‌ترین چوب کوآ یا ماهاگونی برای صفحه‌ی روی ساز استفاده میشود.»

در نتیجه کلکسیونرها و تولیدکنندگان با تولید بدنه‌هایی متفاوت، آزمایش‌های مختلف و هیجان انگیزی را به روی صدا و ظاهر یوکللی انجام داده‌اند. در ادامه  برخی از محبوب ترین شکل‌های یوکللی را مورد بررسی قرار میدهیم.

یوکللی استاندارد

یوکللی سایز سوپرانو، شکل اولیه و استاندارد این ساز است که به مرور زمان با افزایش سایز بدنه و افزودن به طول فرت‌بورد در سایزهای کنسرت، تنور و باریتون نیز تولید شده است.این شکل بدنه شبیه بدنه‌ی یک گیتار آکوستیک کوچک است. بدنه‌ی یوکللی استاندارد اولین بار با الهام از سازی پرتغالی به نام ماشتی در هاوایی ساخته شد.

یوکللی سوپرانو استاندارد

یوکللی ویتا

بدنه‌ی یوکللی ویتا با فرمی شبیه گلابی به یک ماندولین کوچک شباهت دارد. این شکل بدنه توسط روی اسمک ملقب به «جادوگر سیمها» اختراع شد. روی، یک نوازنده‌ی ویترئوز سازهای سیمی بود که در فیلم‌های قدیمی مانند «وودویل »و «گردش دور دنیا» نقش آفرینی کرده است. یوکللی ویتا اولین بار توسط شرکت هارمونی در شیکاگو توزیع شد. این مدل به دلیل بدنه‌ی پهن وعریضی که دارد، صدای بسیار بلندی را نسبت به یوکللی استاندارد تولید میکند. در یوکللی ویتا فضای زیادی برای خروج صدا در صفحه ی رویی ساز وجود دارد. علاوه براین سوراخ صدای این مدل در نقطه‌ای متفاوت نسبت به یوکللی‌های استاندارد قرار گرفته است. همانطور که بیشتر مردم ترجیح میدهند اولین یوکللیشان شبیه به یوکللی استاندارد و سنتی باشد، یوکللی ویتا مدل بسیار محبوبی برای کلکسیونرها و افرادی است که یوکللی دوم خود را خریداری میکنند.

یوکللی ویتا

یوکللی آناناسی

سم کاماکا، یوکللی ساز اهل هاوایی و صاحب شرکت بزرگ یوکللی کاماکا، در سال 1920 مدل آناناسی را اختراع و در سال 1928 میلادی آن را ثبت کرد. شکل بیضی ساز، صدای بلند و پخته‌ای را تولید میکند که با صدای فانتزی سایز سوپرانوی معمولی بسیار متفاوت است. این مدل برخلاف مدل استاندارد و سنتی یوکللی در گستره ی صوتی میانی صدای بلند و واضحی دارد و در گستره ی صوتی بالا، صدای ضعیف‌تری را تولید میکند. این فرم از یوکللی به شکل معمول در سایزهای سوپرانو و کنسرت تولید میشود.

یوکللی آناناسی

یوکللی بِل یا ناقوسی

این یوکللی که شبیه ناقوس یا زنگوله است، صدای سنتی یوکللی را تولید نمیکند. این مدل طوری طراحی شده است که غیرطبیعی باشد، طراحی بدنه به شکلی است که صدای آن بسیار بلند و البته کمی متفاوت با صدای معمولی که از یوکللی میشناسیم باشد. با توجه به اینکه این مدل کمی از سایز سوپرانو بزرگتر است ممکن است عده ای با فرم بدنه و اندازه‌ی آن راحت نباشند اما میتوانند صدای بم و با‌کیفیتی را از آن انتظار داشته باشند.

یوکللی ناقوسی

اما در بین انواع شکل‌های بدنه که راجع به آنها صحبت کردیم. مدل استاندارد و مدل آناناسی از همه پرطرفدارترند. اما باید چه چیزهایی را بدانیم تا بتوانیم بین این دو مدل جذاب و محبوب، یوکللی مورد علاقه‌امان را انتخاب کنیم ؟ در این مورد در مقاله‌ی ” مقایسه‌ی یوکللی آناناسی و استاندارد صحبت کرده‌ایم.

خرید یوکللی

اگر به دنبال خرید یوکللی هستید می‌توانید از فروشگاه آنلاین ایران یوکللی استفاده کنید. 

ایران یوکللی