مقایسه‌ی یوکللی آناناسی و استاندارد

مقایسه‌ی یوکللی آناناسی و استاندارد 768 512 مدیریت ایران یوکللی

مقایسه‌ی یوکللی آناناسی و استاندارد

اگر هنوز نمیدانید بین فرم بدنه‌ی استاندارد و آناناسی یوکللی کدام را انتخاب کنید و اصلا تفاوت این دو مدل در چیست؟ درادامه سعی کردیم به بررسی و مقایسه‌ی این دو فرم بدنه‌ی یوکللی در مقابل با یکدیگر بپردازیم.

یوکللی در شکل بدنه‌های متفاوتی تولید میشود که این موضوع تاثیر به‎‌سزایی در صدادهی و ظاهر یوکللی دارد. از محبوب‌ترین این انواع شکل بدنه، مدل یوکللی آناناسی است.

ایران یوکللی

اصلی‌ترین تفاوت بین یوکللی استاندارد و آناناسی

بدنه‌ی آناناسی شکل به صورت معمول صدای بلندتر و لطیف‌تری را نسبت به یوکللی استاندارد مشابه (از نظر کیفیت ساخت و متریال یکسان ) تولید میکند. این تفاوت به دلیل صفحه‌ی رویی و پشتی بزرگتر و حجم هوای بیشتر در داخل بدنه‌ی فرم آناناسی، که رزونانس بیشتری را تولید میکند، اتفاق می‌افتد.

بدنه‌ی استاندارد و گیتار شکل یوکللی

یوکللی استاندارد ( با فرم بدنه‌ای شبیه به عدد 8 ) زمانی به وجود آمد که این شکل بدنه برای تمام سازهای زهی که تا حدودی به گیتار شباهت داشتند استفاده میشد.

دو منحنی داخلی بدنه‌ی گیتار به این دلیل طراحی شده‌اند تا نوازندگی با یک ساز بزرگ، راحت‌تر باشد و علاوه بر بالا بردن رزونانس آکوستیک، به اِلمان‌های زیبایی‌شناسی ساز هم توجه شده باشد. انحنای پایینی بدنه به نوازنده‌ی نشسته فضایی را میدهد تا بتواند ساز را به راحتی روی ران پای خود ثابت نگه دارد و همچنین انحنای بالایی فضای کافی برای مانور بالاتنه و دستی که با آن به روی سیم‌ها ضربه میزند را فراهم میکند. در نتیجه چون یوکللی بر اساس سازهای خانواده‌ی گیتار طراحی شده شکل بدنه‌اش نیز با الگو برداری از گیتار طراحی شده است.

ریشه ی پیدایش بدنه‌ی آناناسی

بدنه‌ی آناناسی یوکللی توسط ساموئل کاییالیلی کاماکا، بنیان‌گذار برند کاماکا اختراع شده است. اولین بار پیش از آنکه نام آناناسی برای این فرم بدنه انتخاب شود ساموئل، طراحی بیضی شکل یوکللی را به دوستان خود نشان میدهد و آنها میگویند که بدنه‌ی آن شبیه آناناس است.

یوکللی استاندارد و آناناسی در مقایسه با یکدیگر

در ادامه سعی میکنیم از جنبه‌های مختلفی از جمله صدا، تاثیر فرم بدنه در نوازندگی، کوک کردن، خصوصیات فیزیکی، زیبایی‌شناسی، در دسترس بودن و البته حمل و نقل، این دو یوکللی محبوب را باهم مقایسه کنیم.

تفاوت در صدادهی

بر اساس تجربه‌ی نوازندگی افراد مختلف، بدنه‌ی آناناسی صدا و رزونانس بلندتر، پخته‌تر و لطیف‌تری نسبت به یوکللی با بدنه‌ی استاندارد و شبیه به گیتار دارد. این تفاوت با توجه به اینکه بدنه‌ی آناناسی حجم هوای بیشتری را در خود نگه میدارد و صفحه‌ی رویی و پشتی بزرگتری دارد منطقی به نظر میرسد. صفحات جلو و پشت بزرگتر یوکللی آناناسی لرزش بیشتری نسبت به صفحات سخت کناری دارد.

قابل توجه است که این تفاوت در یوکللی‌هایی از یک سایز، یک کیفیت ساخت و چوب وجود دارد و یوکللی‌هایی که از یک مشخصات یکسان نیستند ممکن است چنین الگویی را دنبال نکنند. برای مثال یک یوکللی آناناسی ارزان قیمت با کیفیت متوسط  به احتمال زیاد رزونانس بهتری نسبت به یک یوکللی استاندارد گران‌قیمت و با کیفیت‌تر تولید نمیکند.

تفاوت در نوازندگی

بیشتر افراد میگویند تفاوت زیادی در میزان راحتی نوازندگی با یکی از این دو فرم یوکللی حس نکردند. اما با توجه به انحنای موجود در مدل استاندارد، راحتی و قدرت مانور در نوازندگی با این مدل کمی بیشتر از مدل آناناسی است. که این تفاوت بیشتر در سایزهای بزرگ مثل تنور و باریتون دیده میشود. برای مثال اگر گیتار با فرم بیضی شکل یوکللی آناناسی تولید میشد نوازندگی با آن کمی عجیب و سخت به نظر میرسید اما به دلیل سایز کوچک یوکللی انحنای اطراف ساز تاثیر چندانی در راحتی نوازندگی با این ساز، نسبت به سازهایی با بدنه‌ی بزرگتر مانند گیتار، ندارد ( البته اگر هدفتان از نوازندگی با یوکللی، نواختن قطعات پیچیده وفینگراستایل باشد به احتمال زیاد تاثیر مثبت انحنای موجود در صفحات کناری مدل استاندارد را بیشتر احساس کنید.)

کوک کردن

هر دو یوکللی به یک شکل کوک میشوند. و کوکشان همانطور که میدانیم به ترتیب(GCEA) است. مشخصا در سایز باریتون چه در مدل استاندارد و چه در مدل آناناسی کوک ساز متفاوت است و به ترتیب از بالا به پایین به شکل (DGBE)  کوک میشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی کوک کردن یوکللی به مقاله‌ی ” آموزش کوک کردن یوکللی” مراجعه کنید.

تفاوت در خصوصیات فیزیکی و نحوه‌ی تولید دو مدل یوکللی آناناسی و استاندارد

تفاوت در مرحله‌ی تولید یوکللی

مدل آناناسی با وجود اینکه بدنه‌ی بزرگتری نسبت به مدل استاندارد دارد، از چوب کمتری در ساخت آن استفاده میشود. دلیل این تفاوت در انحنای موجود در مدل استاندارد است. در واقع ترکیب انحنای بیرونی و درونی مدل استاندارد فضای سطح بیشتری نسبت به یک انحنای یک دست و بیرونی مدل آناناسی دارد پس به چوب بیشتری برای ساخت کناره‌های ساز نیازمند است.

تفاوت در حمل و نقل

مدل استاندارد به دلیل داشتن بدنه‌ی کوچک‌تر نسبت به مدل آناناسی قابل حمل‌تر است و از این نظر یک امتیاز مثبت دیگر میگیرد. مدل استاندارد راحت‌تر در کیف‌های تنگ جا میگیرد و  حمل و نقل آن کمی آسانتر است.

تفاوت از نظر زیبایی شناسی

هرچند ظاهر آناناسی یوکللی بیشتر به حال وهوای هاوایی نزدیک است اما در بیشتر موارد یوکللی آناناسی شبیه اسباب‌بازی دیده میشود در حالیکه مدل استاندارد به دلیل شباهت به گیتار حس یک ساز جدی‌تر را منتقل میکند. اما در نهایت در مورد ظاهر و زیبایی این دو مدل انتخاب بیش از هرچیز به سلیقه‌ی شخصی هر فرد مربوط میشود.

تفاوت در میزان دسترسی

یوکللی آناناسی بیشتر در سایز سوپرانو تولید میشود اما امروزه میتوان انواع آن را در سایزهای کنسرت، تنور و حتی باریتون مشاهده کرد اما در این سه سایز، یوکللی استاندارد معمول‌تر و البته پرطرفدارتر است.

تفاوت در میزان دسترسی به لوازم جانبی دو مدل

مشکل دیگری که بر سر راه یوکللی آناناسی وجود دارد، کمتر بودن انتخاب‌های موجود در لوازم جانبی نسبت به مدل استاندارد است. به طور کلی برای یوکللی استاندارد کیس‌ها و کیف‌های بسیار متنوع‌تری وجود دارد. هرچند که این موضوع آنقدرها باعث ایجاد مشکل نمیشود اما اگر در انتخاب کیف و کیس یوکللی‌های خود سلیقه‌ی متنوعی دارید شاید بهتر باشد این موضوع را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

در نهایت هر دو مدل یوکللی طرفدارهای خاص خود را دارد و نمیتوان به طور قطع مشخص کرد که کدام مدل انتخاب بهتری است. اما قطعا برای انتخاب بین این دو بهتر است تمام ویژگی‌های دو مدل را مقایسه کرده و بر اساس نیاز و البته سلیقه‌ی شخصی، یوکللی خود را انتخاب کنید.

خرید یوکللی

اگر به دنبال خرید یوکللی هستید می‌توانید از فروشگاه آنلاین ایران یوکللی استفاده کنید. 

ایران یوکللی

1 دیدگاه