خرید یوکللی مبتدی: کدام یوکللی‌ها برای مبتدیان مناسب است؟

خرید یوکللی مبتدی: کدام یوکللی‌ها برای مبتدیان مناسب است؟ 768 512 مدیریت ایران یوکللی

اگر شما هم عاشق این هستید که بتوانید بنوازید و از موسیقی تا جایی که می‌توانید لذت ببرید، ساز یوکللی یکی از جذاب‌ترین سازهایی است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ اما اگر تازه‌کار هستید و هنوز نمی‌دانید چه سازی باید انتخاب کنید و چگونه وارد این دنیای بزرگ شوید، این مقاله مناسب شما است. ما در اینجا به شما خواهیم گفت که برای انتخاب یوکللی مبتدی باید چه نکاتی را در نظر بگیرد.

به‌صورت کلی ساز یوکللی اندازه‌های مختلفی دارد و از چوب‌های متفاوتی تهیه می‌شود. حتی تولید آن نیز می‌تواند طیف وسیعی از کیفیت‌ها را شامل شود. بهتر است قبل از اینکه برای خرید اقدام کنید، اطلاعات خود را تا آنجا که می‌توانید افزایش دهید. نکته‌ی مهمی که قبل از هر چیزی باید بدانید این است که هنگام تهیه اولین یوکللی خود به عنوان یک یوکللی مبتدی، از سلامت ساز مطمئن باشید. سایت ایران یوکللی پیش از ارسال ساز، یوکللی را از جنبه‌های مختلف بررسی و تست می‌کند تا مطئن باشید که اولین یوکللی که تهیه می‌کنید هیچ مشکلی ندارد.

همچنین می‌توانید مطلب راهنمای جامع خرید یوکللی را هم مطالعه کنید.

گام اول برای مبتدیان، آشنایی با اندازه یوکللی

اولین و مهم‌ترین گام برای علاقمندان که قصد تهیه‌ی یوکللی مبتدی دارند این است که بدانید کدام اندازه این سایز مناسب شما است. درست است که می‌توانید نگاه کنید و بهترین گزینه را که به ذهنتان می‌رسد انتخاب کنید؛ ولی حتماً باید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید. به‌عنوان‌مثال آیا می‌دانید که یوکللی در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود؟ هرکدام از این اندازه‌ها برای چه منظوری است؟

یوکللی‌ها 4 اندازه مختلف دارند. البته سطح مهارت شما تعیین‌کننده اندازه ساز نیست اما برای تهیه یوکللی برای یک فرد مبتدی لازم است با این اندازه‌ها آشنا باشید. بیایید با هم نگاهی دقیق‌تر به این 4 اندازه بیندازیم.

اندازه یوکللی برای مبتدیان

اندازه مختلف یوکللی

یوکللی سوپرانو

کوک این سایز به ترتیب از بالا به پایین (G,C,E,A) است. این یوکللی اولین اندازه‌ی یوکللی است و بیشتر مناسب اجرای آکورد است. این اندازه سایز بسیار مناسبی برای کودکان با انگشتان کوچک است. البته اگر شما دست‌های کوچک و ظریفی دارید این ساز می‌تواند با این ابعاد مناسب شما باشد. به‌راحتی این ساز را می‌توانید با خود حمل کنید و حتی آن را در مسافرت هم کنار خود داشته باشید. در کنار این مزایا باید بدانید که صدایی که از این یوکللی تولید می‌شود نسبت به سایر سازها حجم کمتری دارد و فانتزی‌تر است. یوکللی سوپرانو معمولا قیمت کمتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد.

البته اگر دستان بزرگی دارید باز هم مانعی ندارد که یوکللی سوپرانو خریداری کنید، تنها باید بدانید که برای نواختن این ساز با دستان بزرگ‌تر، کمی باید مهارتتان را افزایش دهید تا بتوانید به‌سادگی و با صدایی بهتر موسیقی محبوب خود را بنوازید.

یوکللی کنسرت

یوکللی کنسرت هم مانند یوکللی سوپرانو کوک میشود. این ساز حدود ۸ تا ۱۰ سانتی متر از نوع قبلی بزرگ‌تر است؛ اما همین مقدار باعث می‌شود تا صدایی که تولید می‌کند نسبت به نوع سوپرانو حجم بیشتری داشته باشد و ساز صدای گرم‌تری داشته باشد. مزیت اصلی آن این است که هم شما که دستان کوچک و ظریفی دارید می‌توانید با آن بنوازید، هم آن‌ها که کمی دستانشان بزرگ‌تر است در نواختن با این ساز مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند.

یوکللی تنور

یوکللی تنور هم مانند یوکللی سوپرانو و کنسرت کوک میشود. اگر در آموزش یوکللی مبتدی هستید باید بدانید که نوع تنور از نوع کنسرت ۱۰ سانتی متر بزرگ‌تر است.؛ همین باعث پر تر بودن صدای تولیدی از این ساز می‌شود و در نتیجه فرکانس‌های میانی و بالایی آن کیفیت بیشتری دارند. به شکل کلی یوکللی تنور علاوه بر بدنه بزرگ‌تر، حجم صدای بیشتری دارد. اگر قبلا نوازنده‌ی گیتار بودید یا انگشتان بزرگی دارید سایز تنور گزینه‌ی مناسبی است.

یوکللی باریتون

برخلاف سه سایز قبلی، یوکللی باریتون کوک متفاوتی دارد، و حدود 2.5 پرده پایین‌تر از یوکللی سوپرانو، کنسرت و تنور کوک میشود. کوک سیمها به ترتیب از بالا به پایین (D,G,B,E) است که شبیه به چهار سیم پایین گیتار است که این امر نوازندگی این ساز را برای گیتاریستها بسیار راحت‌تر میکند. یوکللی باریتون یک یوکللی مبتدی نیست و بیشتر برای افرادی مناسب است که قبلا با دیگر سایز های یوکللی نوازندگی کرده‌اند و اکنون به دنبال یک تجربه‌ی جدید میگردند. اگر سبک موسیقی شما به نحوی است که کوک‌های مختلف زیادی را اجرا می‌کنید، باریتونها بهترین انتخاب برای شما هستند. این امر نیز تنها به این دلیل است که کشش سیم در این یوکللی متفاوت است. کشش سیم نیز به طول سیمی بستگی دارد که از پل به تیونر کشیده شده است. بم‌ترین و پرترین صدا متعلق به این یوکللی‌ها است و می‌توانند در ترکیب با سایر یوکللی‌ها صدایی بی‌نظیر تولید کنند. اگر به دنبال یوکللی مبتدی هست احتمالا باید باریتون را از گزینه‌های خود حذف کنید.

جنس و کیفیت تولید یوکللی مبتدی

یکی از موارد مهم که هنرجویان مبتدی یوکللی باید به آن توجه کنند جنس یوکللی و کیفیت تولید آن است. یوکللی از جمله سازهایی است که رنج قیمیتی بسیار متفاوتی دارد. در واقع شما می‌توانید از قیمت‌های بسیار پایین تا مبالغ بسیار بالا یوکللی تهیه کنید.

به شکل کلی یوکللی‌های که از چوب سالید تولید می‌شوند قیمت بالاتری دارند. هرچه مواد به کار رفته در ساخت یوکللی و تکنیک‌های استفاده شده بالاتر باشد قیمت یوکللی هم بالاتر می‌رود. به همین دلیل برای تهیه یوکللی مبتدی اگر قیمت برایتان مهم است بهتر است به سراغ سازهایی بروید که از موارد اولیه و چوب اقتصادی‌تر در آن استفاده شده است. این سازها برای شروع گزینه‌های خوبی هستند که سعی شده‌ است با قیمت اقتصادی‌تری تولید و عرضه شوند.

انتخاب یوکللی مبتدی

یوکللی مبتدی مناسب شما

تمام برندهای مطرح یوکللی در بازه‌های قیمتی مختلفی یوکللی تولید می‌کنند. زمانی که قرار است یوکللی مبتدی خریداری کنید لازم است به این موارد توجه کنید:

۱- سعی کنید یوکللی خود را از برندهای معروف مثل آنویی‌نویی، کالا و ماهالو انتخاب کنید. مشخصات هر ساز را به دقت بخوانید و تفاوت سری‌های مختلف تولید یک کمپانی را در نظر بگیرید.

۲- چقدر می‌توانید هزینه کنید؟ اگر خود را مبتدی می‌دانید و هنوز از اینکه این ساز را ادامه می‌دهید مطمئن نیستید سراغ مدل‌های ارزان که به عنوان یوکللی‌های مبتدی شناخته می‌شوند بروید. شما با ارزان‌ترین مدل هم می‌توانید یوکللی را یاد بگیرید. پس نگران نباشید.

۳- از قبل توقع خود را مشخص کنید. قطعا نمی‌توان یک یوکللی ۱.۵ میلیون تومانی را با یک یوکللی ۷ میلیونی مقایسه کرده. هر چقدر قیمت یوکللی پایین‌تر باشد، مواد اولیه استفاده شده در آن اقتصادی‌تر هستند. در نتیجه جنس صدای ساز هم تا حدی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما فراموش نکنید که اگر مبتدی هستید ممکن است اصلا متوجه این تفاوت نشوید. پس چندان نگران نباشید و با توجه به بودجه خود خرید کنید.

۴- حتما سازی بخرید که از کیفیت ساخت و سلامت آن اطمینان کامل دارید. یوکللی مبتدی باید در سلامت کامل باشد تا در هنگام یادگیری با مشکلی مواجه نشوید. مشکلاتی مثلا صدای گز یا پیچیدگی دسته از مشکلات رایجی هستند که می‌توانند هر هنرجوی مبتدی را دلسرد کنند.

۵- اگر برای کودک خود قصد خرید یوکللی دارد ساز سوپرانو بهترین گزینه است چرا که وزن سبک و اندازه‌ی کوچکی دارد. همچنین بسیاری از یوکللی‌های سوپرانو در رنگ‌بندی‌های جذاب و مختلفی تولید می‌شوند. همچنین اگر خودتان انگشتان بزرگی ندارید و قصد اجرای قطعات پیچیده و ملودی‌نوازی را روی یوکللی ندارید می‌توانید ساز سوپرانو را انتخاب کنید. مخصوصا در بین سازهای سوپرانو معمولا مدل‌های مبتدی و ارزان بیشتری پیدا می‌شود. اما اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید برای شروع به سراغ سایز کنسرت بروید که اندازه‌ی آن متوسط است و پاسخگوی هرگونه نیاز شما به عنوان نوازنده‌ی مبتدی است.

یوکللی برای کودکان

یوکللی سوپرانو برای کودکان مناسب است

کلام پایانی

ساز یوکللی، یکی از سازهای جذابی است که شاید بتواند همه آنچه از موسیقی می‌خواهید را یک جا در اختیار شما قرار دهد. پس اگر در ساز یوکللی مبتدی هستید، سعی کنید بهترین گزینه را از نظر اندازه، جنس و برند انتخاب کنید.

بهترین کار این است که سعی کنید کیفیت را در کنار گزینه‌های اقتصادی با هم داشته باشید. برای مشاهده‌ی انواع یوکللی از جمله یوکللی مبتدی با ویژگی‌های گفته شده، سایت ایران یوکللی را بررسی کنید.

منبع: +

ایران یوکللی