تفاوت ماندولین و یوکللی چیست؟

تفاوت ماندولین و یوکللی چیست؟ 768 512 مدیریت ایران یوکللی

ماندولین و یوکللی از سازهای زهی به شمار می‌روند. در این مقاله قصد داریم این دو ساز را با هم مقایسه کنیم. اگر بر سر دوراهی ماندولین یا یوکللی مانده‌اید، به تفاوت ماندولین و یوکللی که در ادامه مطرح می‌شوند، توجه کنید. به طور خلاصه می‌توان گفت یوکللی مزیت‌های بیشتری نسبت به ماندولین دارد و برای آغاز یادگیری موسیقی انتخاب بهتری است.

یوکللی از سازهایی است که به‌راحتی یادگرفتن می‌شوند و از این نظر بر ماندولین برتری دارد. معمولاً قیمت یوکللی از ماندولین کمتر است و این نکته هم می‌تواند در ترجیح این ساز بر ماندولین تأثیرگذار باشد. در ادامه به سایر تفاوت‌های این دو ساز می‌پردازیم.

ایران یوکللی

تعداد سیم‌ها

ماندولین 8 و یوکللی 4 سیم دارد؛ به همین خاطر یادگیری ماندولین از یوکللی دشوارتر است. تعداد سیم‌های ماندولین از گیتار بیشتر است درحالی‌که یوکللی از گیتار سیم‌های کمتری دارد. معمولاً جنس سیم یوکللی نایلونی است؛ اما سیم‌های ماندولین را بیشتر از فلز می‌سازند.

یوکللی 4 سیم دارد

یوکللی 4 سیم دارد

ظاهر (جنس، شکل، وزن و …) دو ساز چه فرقی با هم دارد؟

ماندولین همیشه از چوب ساخته می‌شود؛ ولی یوکللی از پلاستیک هم تهیه می‌شود. یوکللی بیشتر شبیه گیتار است؛ اما ماندولین بیشتر شکل مدور دارد. وزن یوکللی از ماندولین کمتر است. به‌طورکلی می‌توان گفت در دست گرفتن یوکللی برای بیشتر هنرآموزان راحت‌تر است. البته این امر به عوامل دیگری ازجمله تجربه و سابقه هنرآموز نیز بستگی دارد.

در دست گرفتن یوکللی برای افرادی که با گیتار کارکرده‌اند خیلی راحت‌تر از ماندولین است. یوکللی سازی جمع‌وجور به‌حساب می‌آید و با وزن کمی که دارد به‌راحتی قابل‌جابه‌جایی و حمل‌ونقل است. یوکللی سوپرانو که رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع یوکللی است، تنها 35 سانتی‌متر طول و بین 200 تا 400 گرم وزن دارد. همان‌طور که گفته شد معمولاً ابعاد ماندولین از یوکللی بیشتر است. برای نمونه ماندولین استاندارد F شکل بین 33 تا 41 سانتی‌متر طول دارد. این مدل ساز 900 گرم است؛ یعنی نزدیک به یک کیلوگرم وزن دارد.

کوک یوکللی و ماندولین

کوک چهار سیم یوکللی شامل GCEA می‌شوند که G از C و E زیرتر است. این روش کوک به ترتیب نیست؛ یعنی صدا از زیر به بم چیده نشده است. صدا و کوک یوکللی شباهت زیادی به گیتار دارد. مخصوصاً اگر چهار سیم زیر گیتار را در نظر بگیریم بیشتر شباهت را حس می‌کنیم. اما کوک ماندولین به‌صورت GGDDAAEE است. کوک ماندولین مثل کوک ویولن است.

ماندولین

ماندولین 8 سیم دارد

صدای دو ساز چه فرقی دارد؟

به‌طورکلی می‌توان گفت یوکللی صدای زیرتر، گردتر و ظریف‌تری دارد. بسیاری صدای ساز یوکللی را صدای فانتزی‌تری تشبیه می‌کنند. البته باید دقت کنید که سایزهای یوکللی با هم متفاوت است و تفاوت سایز در صدای ساز تاثیر مستقیم دارد.
یادگیری کدام راحت‌تر است؟

ازآنجایی‌که سیم‌های ماندولین فلزی هستند برای نواختن این ساز به نیروی بیشتری نیاز دارید. در مقابل، سیم‌های نایلونی یوکللی را به‌راحتی می‌توان به صدا درآورد. یادگیری ماندولین پیچیدگی بیشتری دارد. البته به‌خاطر سپردن نت‌های ماندولین راحت‌تر است؛ چون نت‌های این ساز حالت طبیعی‌تری دارند. درمجموع می‌توان گفت یادگیری و نواختن ساز یوکللی از ماندولین آسان‌تر است.

ماندولین گران‌تر است یا یوکللی؟

در این قسمت از مقایسه ماندولین و یوکللی به قیمت دو ساز می‌پردازیم. ازنظر قیمت تفاوت این دو ساز خیلی زیاد است. قیمت ماندولین از یوکللی گران‌تر است و در مواقعی می‌توانید با قیمت یک ماندولین دو یا سه یوکللی بخرید. اگر به طور میانگین حساب کنیم قیمت یک ساز مقدماتی ماندولین حدوداً سه تا چهار برابر قیمت یوکللی مقدماتی است.

ماندولین و یوکللی انواع مختلفی دارند و با نام‌های گوناگون در بازار یافت می‌شوند. بااین‌حال می‌توان گفت طیف قیمت یوکللی از ماندولین خیلی ارزان‌تر است. اگر دوست دارید قیمت دقیق مدل خاصی از این سازها را بدانید می‌توانید از ایران یوکللی بازدید کنید.

یوکللی شبیه به گیتار است

یوکللی شبیه به گیتار است

سایر تفاوت‌ها

یک مورد تفاوت ماندولین و یوکللی به تعداد اکتاوهای دو ساز مربوط می‌شود. ماندولین 3 اکتاو دارد درحالی‌که یوکللی دو اکتاوی است. ماندولین بیشتر شبیه ویولن است؛ اما یوکللی شباهت زیادی به گیتار دارد. یوکللی بعد از ماندولین ابداع شده است و از ماندولین قدمت کمتری دارد.

کدام بهتر است؟

پاسخ این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این جمله می‌توان به علاقه شخصی، سبک موسیقی و بودجه در دسترس اشاره کرد. بهتر است برای انتخاب ساز با یک مدرس موسیقی یا یک کارشناس مشورت کنید. بااین‌حال در این قسمت با بررسی تفاوت ماندولین و یوکللی نکاتی را در مورد اینکه کدام بهتر است ارائه می‌دهیم. برای شروع، ساز یوکللی در کل از ساز ماندولین بهتر است. مزایای این ساز بر ماندولین عبارت‌اند از:
• یوکللی از ماندولین ارزان‌تر است. درواقع قیمت این دو ساز را نمی‌توان با هم مقایسه کرد!
• یوکللی برای آهنگ ساختن بهتر است. نوشتن آهنگ با ماندولین دشوارتر است.
• یادگیری و نواختن یوکللی آسان‌تر از ماندولین است.
• یوکللی تنوع مدل بیشتری دارد.

یکی از نکات مثبت ماندولین در مقایل یوکللی مربوط به اجرای زنده می‌شود. ماندولین صدای بلندتری از یوکللی تولید می‌کند و به همین دلیل اجرای زنده با آن بهتر و باکیفیت‌تر است. صدای یوکللی به قدرت صدای ماندولین می‌رسد. علت این تفاوت را باید در تعداد و جنس سیم‌های دو ساز جستجو کرد. سیم‌های ماندولین بیشتر هستند و از جنس فلز ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل صدای بلندتری تولید می‌کنند. البته این به معنی این نیست که صدای یوکللی برای اجرای زنده مناسب نیست. یوکللی برای اجراهای زنده‌ی کوچک ساز بسیار مناسبی است. ضمن اینکه با قابلیت اتصال ساز به آمپلی‌فایر به راحتی می‌توانید یوکللی را در هر اجرای زنده‌ای با خود داشته باشد.

تفاوت یوکللی و ماندولین از نظر ظاهر

یوکللی از ماندولین سبک تر است

ماندولین بخرم یا یوکللی؟

انتخاب ساز به علاقه و سبک موسیقی شما بستگی دارد. یوکللی کوچک و سبک است و به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد به همین دلیل برای بسیاری انتخاب بسیار هیجان‌اگیزی است. اگر می‌خواهید با ساز خود به اجرای زنده آهنگ بپردازید؛ مثلاً قصد دارید نوازنده خیابانی شوید، شاید ماندولین را به دلیل صدای بالاتر انتخاب اول خود قرار دهید اما در نظر داشته باشید که تفاوت صدا به اندازه‌ای نیست که عامل تعیین کننده‌ای در انتخاب شما باشد و همواره به کمک آمپلیفایر می‌تواند از هر سازی صدای بلندتری پخش کنید.. اگر ترجیح می‌دهید با سازی آسان شروع کنید و به آهنگ ساختن و آهنگ نوشتن هم علاقه دارید بهتر است به سراغ یوکللی بروید.

درصورتی‌که بودجه محدودی دارید بهتر است باز هم یوکللی را برگزینید. این ساز در عین زیبایی و تنوع مدلی که ارائه می‌دهد، قیمت مناسب‌تری دارد. اگر قبلاً گیتار کارکرده‌اید و می‌خواهید خلاقیت خود را در آهنگ نویسی افزایش دهید توصیه می‌کنیم سراغ یوکللی بروید. کار با این ساز آسان است و برای پیشرفت در آهنگ‌سازی کمک‌کننده خواهد بود. یادگیری یوکللی برای افرادی که تجربه کار با گیتار را دارند، بسیار آسان و سریع است.

کلام آخر

تفاوت ماندولین و یوکللی هم در ظاهر ساز (تعداد و جنس سیم) است و هم در نوع کارکرد آن‌ها مشخص است. ماندولین صدای بلندتری دارد و یوکللی ارزان‌تر است و یادگیری و کار با آن راحت‌تر انجام می‌گیرد. آهنگ‌سازی با یوکللی بهتر از ماندولین است و این ساز تنوع بیشتری دارد.
انتخاب ساز به عوامل زیادی ازجمله سلیقه و سبک خاص هر فرد بستگی دارد و نمی‌توان برای همه نسخه‌ای واحد پیچید. اگر دراین‌باره نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید پرسش خود را با ایران یوکللی در میان بگذارید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

منابع: +

ایران یوکللی