درباره انواع ساز‌دهنی چه می دانید؟

درباره انواع ساز‌دهنی چه می دانید؟ 768 512 مدیریت ایران یوکللی

انواع ساز‌دهنی جزو محبوب‌ترین ساز‌های دنیا هستند. با استفاده از ساز‌ها می‌توانید به‌راحتی و در هرجایی، آهنگ‌های موردعلاقه خود را بنوازید. هیچ‌چیز به اندازه نواختن ساز دلخواه نمی‌تواند دل‌نشین و جذاب باشد. اگر تمایل به داشتن یک ساز کوچک و قابل‌حمل دارید، سازدهنی گزینه مناسبی برای شماست. به‌راحتی می‌توان انواع ساز‌های دهنی را حمل کرد؛ چراکه این ساز کوچک بوده و دارای فضای اشغالی کمی است.
در این ساز‌ها عمدتاً لرزش زبانه‌های فلزی است که صدا تولید می‌کند. البته طراحی آن‌ها متفاوت است و درنتیجه نحوه کار با آن‌ها هم تفاوت دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با تنوع ساز‌دهنی آشنا کنیم. اگر به موسیقی علاقه دارید، حتماً ادامه مطلب را دنبال کنید.


سازدهنی نوعی ساز ارزان‌قیمت است

ساز‌دهنی دارای چه مدل‌هایی است؟

با دیدن ظاهر نسبت کوچک ساز‌های دهنی شاید تصور کنید که این محصولات دارای تنوع خاصی نیستند؛ اما طراحی انواع ساز‌دهنی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در این بخش با سه دسته کلی و مهم یکی از پرطرفدار‌ترین آلات موسیقی آشنا می‌شوید.

سازدهنی دیاتونیک

ساختار ۵ لایه‌ای ساز‌دهنی دیاتونیک، مهم‌ترین مزیت‌های آن را ایجاد کرده است. از این ۵ لایه، دو لایه مربوط به روکش‌های بیرونی ساز هستند. در داخل سه صفحه نی کش، نی بادکن و شانه قرار دارد. در این ساز عمدتاً ۱۰ شیار قرار گرفته که با دمیدن و کشیدن هوا در آن‌ها، صدا ایجاد می‌شود. ساز‌دهنی دیاتونیک رایج‌ترین نوع سازدهنی است. مهم نیست که سبک شما چیست، درهرصورت این مدل می‌تواند به کار شما بیاید.
به‌جرئت می‌توان دیاتونیک را از ارزان‌ترین ساز‌های دهنی دنیا دانست. با کمترین هزینه می‌توانید این ساز را خریداری کنید و با آن آهنگ‌های زیبا و دلخواه خود را بنوازید. یکی از مزیت‌های مهم این سازدهنی، سهولت کار با آن است. نواختن نت‌های مختلف با ساز دیاتونیک نیاز به مهارت زیادی ندارد؛ به همین دلیل بسیار رایج است.


ترمولو سازی محبوب در آسیا است

سازدهنی ترمولو

یکی از انواع سازدهنی محبوب در شرق آسیا، ترمولو است. طراحی این ساز به شکلی است که در آن سوراخ‌ها به‌صورت عمودی قرار گرفته و در هر سوراخ هم دو نی قرار می‌گیرند. جلوه صوتی ترمولو کاملاً متمایز از دو مدل دیگر بوده و بسیار خاص است. هارمونیکای ترمولو جزو محبوب‌ترین نمونه‌های ساز‌دهنی تا قبل از تولید دیاتونیک و کروماتیک بود.
اگر طرفدار موسیقی‌های سنتی و محلی هستید، این ساز می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به مدل‌های دیگر باشد. البته این مدل معایبی هم دارد‌. برای ایجاد صدا در ترمولو باید هوای بیشتری را به درون آن دمید. به‌طورکلی این مدل قدیمی‌تر از ساز‌های دهنی دیگر بوده؛ اما همچنان پرطرفدار است.

ساز‌دهنی کروماتیک

هارمونیکا یا همان ساز‌دهنی کروماتیک یکی دیگر از مدل های سازدهنی است. از دست رفتن نیم گام‌ها جزو یکی از مهم‌ترین معایب هارمونیکای دیاتونیک است. برای رفع این عیب می‌توان سازی را به شکل ترکیب دو ساز مختلف با فاصله نیم گام تولید کرد. هارمونیکای کروماتیک به این شکل تولید می‌شود و ازنظر اندازه بزرگ‌تر از دیاتونیک است. یکی از مزیت‌های این مدل این است که احتمال گم‌شدن نت در آن کمتر است.
به عبارتی می‌توان در هر اکتاو، تمامی ۱۲ نت را با کمک این ساز اجرا کرد. ازنظر قیمتی این هارمونیکا قیمت بسیار گران‌تری از دیاتونیک دارد. از این نظر شاید گزینه مناسبی برای همه نباشد. کار کردن با کروماتیک و یاد‌گیری آن سخت است. در حقیقت از میان انواع ساز‌دهنی، کار کردن با این ساز سخت‌تر است. تعداد سوراخ‌های موجود در هارمونیکا کروماتیک می‌تواند ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و یا ۱۶ عدد باشد. در این میان مدل ۱۲ سوراخ رایج‌تر است.

دیاتونیک بهترین نوع سازدهنی است

بهترین ساز‌های دهنی برای افراد مبتدی کدام است؟

در بخش قبلی با مدل های سازدهنی آشنا شدید. هر یک از این محصولات نیاز به مهارت‌های خاصی دارند. طبیعتاً برای شروع کار نمی‌توان از همه مدل‌ها با هم استفاده کرد. در این بخش قصد داریم بهترین نمونه‌های سازدهنی را برای افراد مبتدی معرفی کنیم.
در شروع کار عمدتاً باید سازی انتخاب بشود که صدای آن روشن و واضح باشد. این ویژگی می‌تواند یاد‌گیری نت‌های انواع ساز‌دهنی را ساده‌تر کند. ازنظر متخصصان این ساز، مدل‌های دیاتونیک گزینه بهتری در مقایسه با ساز‌های کروماتیک برای شروع یاد‌گیری یا کار با سازدهنی است. کار با این مدل‌ها به حدی ساده است که حتی بدون داشتن مهارت لازم هم می‌توانید نت‌های خاصی را با آن اجرا کنید. طبیعتاً استارت کار با این سازدهنی می‌تواند مهارت شما را بیشتر کند.
انتخاب برند مناسب موضوعی است که هم برای افراد مبتدی و هم حرفه‌ای ضروری است. برند سیدل یا فندر می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

هر یک از ساز‌های دهنی برای کدام سبک از موسیقی مناسب‌تر هستند؟

نوع صدای ایجادشده در انواع ساز‌دهنی متفاوت است. طراحی‌های متفاوت این ساز‌ها باعث ایجاد تفاوت در صدای تولیدشده توسط آن‌ها می‌شود. همین تفاوت‌ها این محصولات را برای سبک خاصی از انواع موسیقی مناسبی کرده است. در ادامه با سبک مناسب هر ساز آشنا می‌شوید.

ساز دیاتونیک

برای گرفتن واضح‌ترین صدا بهتر است ساز دیاتونیک را برای موسیقی‌های پاپ، راک و محلی استفاده کنید. در این سبک از موسیقی، ساز دیاتونیک می‌توانند نوت‌های موجود را به بهترین شکل اجرا کنند.

ساز ترمولو

اشاره شد که ساز ترمولو نوعی ساز قدیمی است. کاربرد این ساز‌دهنی بیشتر برای نواختن موسیقی‌های کلاسیک، محلی و پاپ است.

ساز کروماتیک

سبک‌های جاز، کلاسیک و پاپ را می‌توانید با کروماتیک به‌خوبی اجرا کنید. این تفاوت‌ها به دلیل طراحی ساز است که باعث می‌شود تا نت‌های مختلفی با کیفیت یکسانی در آن‌ها اجرا نشود.


یادگیری سازدهنی آسان است

سخن پایانی

انواع ساز‌دهنی می‌تواند بسیار متنوع‌تر از چیزی که تصور می‌کردید، باشد. یادگیری این ساز‌ها عمدتاً بسیار راحت‌تر ساز‌های دیگر است؛ ازاین‌رو طبیعی است که پرطرفدار‌تر هم باشد. با استفاده از یک ساز‌دهنی می‌توانید آهنگ‌های بسیار دل‌نشینی را اجرا کنید. برای این کار تنها به یک ساز مناسب نیاز دارید. هارمونیکا دارای سه مدل مختلف دیاتونیک، کروماتیک و ترمولو است که در طول مقاله به توضیحات ویژگی‌های آن‌ها پرداخته شد. با این محصولات می‌توان موسیقی‌های متفاوت و زیبایی را نواخت.

ایران یوکللی