چطور آکورد بعدی یک آهنگ را تشخیص دهیم؟ تشخیص آکورد بعدی آهنگ

چطور آکورد بعدی یک آهنگ را تشخیص دهیم؟ تشخیص آکورد بعدی آهنگ 768 512 مدیریت ایران یوکللی

اگر به شما بگوییم که تشخیص آکورد بعدی آهنگ از روی دو آکورد اول یک آهنگ به‌صورت کاملا منطقی امکان‌پذیر است چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ مردم بدون شک به چنین چیزی به‌عنوان نوستراداموس در دنیای موزیک نگاه می‌کنند که شخصی بتواند به‌راحتی برخی آکوردهای آینده را تشخیص دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه سیستمی وجود دارد که می‌‌توانید از آن برای انجام چنین کاری استفاده کنید. در واقع این سیستم یک سیستم کاربردی و کاملا عملی است. 

با استفاده از آن شما می‌توانید قدرت خود را برای پیش‌بینی آکوردهای بعدی یک موسیقی چندبرابر کرده و به شکل بهتری این آکوردها را تشخیص دهید. نامی که ما روی این سیستم قرار داده‌ایم سیستم حدس منطقی است. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این سیستم صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را درباره آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. 

بسترسازی اولیه برای تشخیص آکورد

بستر‌سازی اولیه برای تشخیص آکورد بعدی آهنگ 

اولین قدم برای تشخیص آکورد بعدی آهنگ استفاده از قدرت LGS است. برای انجام این کار شما باید فواصل گام C major را بخوانید و بنوازید تا زمانی که بتوانید به‌راحتی هریک از آنها را با گوش خود تشخیص دهید. به‌عنوان بخشی از تمرین روزانه خود مثال 1 را که در ادامه آورده‌ایم هر روز بنوازید و از روی آن بخوانید. 

مثال تمرینی اول

زمانی که با موفقیت توانستید فواصل گام دو ماژور را در ذهن موسیقیایی خود جاسازی کنید آکوردهای مربوط به گام ماژور که در ادامه و در مثال 2 به شما نمایش داده‌ایم را نیز باید به تمرینات روزانه خود اضافه کنید. قبل از اجرای LGS ضروری است که بتوانید فواصل گام ماژور را با استفاده از گوش خود تشخیص دهید. یک راه آسان برای انجام این کار وجود دارد و آن این است که به هر فاصله یک ارزش احساسی اختصاص دهید. 

به‌عنوان‌مثال یک فاصله از گام دو  ماژور مانند C-D در زمان شنیده‌شدن چه احساسی را به شما منتقل می‌کند؟ برای این کار باید هریک از این فاصله‌ها را بنوازید و به آنها گوش دهید. در ادامه باید این سوال را از خود بپرسید که هریک از آنها چه احساسی را به شما منتقل می‌کنند. هنگامی که این تمرینات را برای مدت‌زمان معقولی انجام دادید کاملا آماده خواهید بود تا از سیستم حدس منطقی برای تشخیص آکورد بعدی آهنگ استفاده کنید. 

مثال 2 تمرینات

این سیستم چگونه کار می‌کند؟ 

آهنگ‌ها در موسیقی عامه‌پسند معمولا از آکورد درجه ۱ شروع می‌شوند. ما از آن با عنوان آکورد  I(یک) یاد می‌کنیم. ازآنجایی‌که اکثر آهنگ‌ها دارای آکوردهای متعددی هستند باید حدس بزنیم که کدام‌یک از آنها پس از آن می‌آیند. خبر خوب این است که آهنگ‌های راک، پاپ، کانتری و فولک به‌شدت به آکوردهای درجه ماژور تکیه می‌کنند. اجازه دهید حدس بزنیم که آکورد دوم در یک آهنگ در هریک از این ژانرها چیست؟ همه ما می‌توانیم رد کنیم که یک آهنگ پس از شروع به آکورد viidim برود. 

همین عامل نیز ما را تنها با 5 گزینه ممکن برای آکورد دوم روبه‌رو می‌کند. اولین و منطقی‌ترین حدسی که وجود دارد آکورد V(5) است. در اصطلاح موسیقی آکورد V به‌عنوان آکورد غالب شناخته می‌شود. بیشتر آکوردهای دوتایی پیشرفته معمولا به‌صورت I–V–I یا I–V7–I هستند. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه بفهمیم آکورد دوم در یک آهنگ کانتری چه خواهد بود؟ LGS پیشنهاد می‌کند که پس از آکورد اول به سراغ آکورد V بروید. این معمولا زمانی که خواننده در خصوص ترک رابطه صحبت می‌کند صادق است. 

اگر خواننده دوباره نقش یک عاشق دل‌شکسته را بازی کند به آکورد IV خواهد رفت. 

ظاهرشدن آکوردهای مینور

درباره سه آکورد اصلی موجود در هر گام اصلی پیش‌ازاین صحبت شده است؛ بنابراین وقتی آکوردهای مینور در یک آهنگ ظاهر می‌شوند LGS راهکارهایی را برای تشخیص آکورد بعدی آهنگ به ما پیشنهاد می‌دهد. اگر آهنگی با آکورد I شروع می‌شود و بعد به آکوردی با صدای مینور می‌رود اولین حدس شما vi خواهد بود. یک مکان عالی برای شنیدن صداهای I-vi موسیقی دووپ و پاپ دهه 1950 است. 

علاوه بر این توجه کنید که در آن سبک‌ها آکوردهای همیشه محبوب IV و V اغلب از تغییر I-vi پیروی می‌کنند. ما اکنون فقط دو آکورد پایانی داریم که در بررسی سیستم حدس منطقی باید به بررسی آنها بپردازیم که این دو مورد شامل آکوردهای ii و iii هستند. این دو آکورد در آرایش احساسی خود نمی‌توانند از یکدیگر دور باشند. احتمال رخداد I-ii بالا خواهد بود و این یک رخداد امن به شمار می‌آید. 

به همین علت است که هیچ اتفاق بدی در آهنگ‌هایی که از این آکورد در آنها استفاده شده است نمی‌افتد. در واقع زمانی که موضوع آهنگ این است که همه چیز به‌خوبی و خوشی به اتمام خواهد رسید می‌توانیم انتظار این آکورد را به‌عنوان آکورد بعدی داشته باشیم. از طرف دیگر تا به اینجای کار متوجه شده‌ایم که آکورد IV هرگز کاری نمی‌کند که به ما آسیب برسد. ازاین‌رو احتمال رخداد I-ii-iV نیز بسیار بالا خواهد بود. 

تشخیص آکورد iii

پیش‌بینی آکورد iii

آخرین فاصله آکورد در سیستم حدس منطقی چیزی است که ما آن را فاصله قلب شکسته می‌نامیم. بیشتر اوقات وقتی کلمات دل‌شکستگی یا شکستن قلب در خط اول یک آهنگ پاپ ذکر می‌شود می‌توانید انتظار داشته باشید که پس از آکورد I آکورد iii قرار گیرد. احتمالا پس از آن را نیز می‌توانید تشخیص دهید که چه اتفاقی می‌افتد. 

پس اگر بخواهیم کلیتی در خصوص تشخیص آکورد بعدی آهنگ بیان کنیم می‌توان گفت که با توجه داشتن ویژه به آهنگ‌ها، اشعار آنها و آکوردهایی که کلمات مهم روی آنها قرار می‌گیرند می‌توانید دانش خود را درباره سیستم حدس منطقی افزایش داده و به شکل بهتری آکوردهای بعدی را در موسیقی تشخیص دهید. این‌ها در واقع سرنخ‌های اضافی در مورد این‌که چه چیزی در آینده اتفاق می‌افتد هستند. 

حال شما هم می‌توانید از سیستم حدس منطقی ما استفاده کرده و در ترانه‌های مختلف آنها را تست کنید. در نتیجه شما همتوانید اقدام به تشخیص آکورد بعدی آهنگ کنید. برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر درباره انواع موسیقی و تجهیزاتی که در موسیقی به کار می‌روند به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات سایت ایران یوکللی نیز بهره‌مند شوید. 

ایران یوکللی