بایندینگ یوکللی و گیتار چیست؟

بایندینگ یوکللی و گیتار چیست؟

بایندینگ یوکللی و گیتار چیست؟ 768 512 مدیریت ایران یوکللی

یکی از اجزای ظاهری که در بسیاری از یوکللی‌ها و گیتارها دیده می‌شود بایندینگ است. باندینگ یوکللی و گیتار در واقع یک نوار از جنس چوب، پلاستیک و یا جنس‌های ترکیبی دیگر است که به دور ساز کشیده می‌شود و علاوه بر زیبایی، ساز را در برابر آسیب و همینطور تغییرات چوب در اثر آب و هوا محافظت می‌کند.

نکات کلیدی در مورد بایندینگ یوکللی و گیتار:

  • بایندینگ یک نوار از جنس چوب یا پلاستیک است که دور ساز چسبانده می‌شود.
  • کارکرد اصلی بایندینگ یوکللی و گیتار افزایش زیبایی ساز است.
  • بایندینگ می‌تواند استحکام یوکللی و گیتار را هم بالا ببرد و آن را در برابر ضربه مقاوم کند.

بایندینگ یوکللی و گیتار

بایندینگ یوکللی و گیتار چیست؟

از آن‌جایی که ساختار بدنه‌ی یوکللی و گیتار آکوستیک شباهت زیادی به هم دارند، معمولا تکنیک ساخت و اجزای بدنه‌ی آن‌ها هم مشابه است. یکی از اجزایی که در هر دو ساز دیده می‌شود بایندینگ (Binding) است. بایندینگ در واقع یک نوار است که در محل اتصال صفحه‌ی رو و پشت ساز به صفحه‌های کناری چسبانده می شود.

نوار بایندنینگ در یوکللی و گیتار می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شود. رایج‌ترین جنس برای بایندینگ چوب، پلاستیک، جنس‌های کامپوزیت ترکیبی و در مواردی ابلونی(نوعی گوش دریایی) است. بایندینگ در اوکوله‌له دو کارکرد اصلی دارد: حفظ لبه‌های ساز در برابر ضربه و زیبایی بیشتر ظاهر ساز. بعضی از سازندگان ساز معتقدند که بایندینگ می‌تواند به حفظ ساختار یوکللی و گیتار و همینطور صدای بهتر ساز هم کمک کند هرچند که میزان این تاثیر چندان زیاد نیست.

بیشتر بخوانید: فرق یوکللی و گیتار چیست؟

بایندینگ یک محافظ مناسب برای یوکللی و گیتار

یکی از خصوصیات سازهایی مثل گیتار و یوکللی که باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها شده است قابل حمل و نقل آسان آن‌ها است. اما این جابجایی دائم ساز باعث می‌شود که دائما امکان آسیب رسیدن به بدنه‌ی ساز وجود داشته باشد. مخصوصا در یوکللی که ساز کوچک‌تری است و بسیاری آن را با خود به سفر می‌برند امکان برخورد ساز به دیوار یا اجسام دیگر بیشتر است.

بایندینگ دقیقا دور لبه‌های ساز یعنی محل اتصال صفحه‌ی رو و زیر به بدنه‌های کناری ساز نصب می‌شود و می‌تواند لبه‌های ساز را در برابر این ضربه‌ها محافظت کند. اگر سازهایی که چند سال در دست یک نوازنده بوده است را مقایسه کنید، معمولا سازهایی که بایندینگ دارند، در طول زمان کمتر در قسمت کناره‌ها ضربه خورده‌اند.

دو یوکللی از برند کاماکا با بایندینگ چوبی

زیبایی دو چندان ساز با بایندینگ

بایندینگ این امکان را به سازندگان ساز می‌دهد که یوکللی و گیتار را به کمک آن زیباتر کنند. در واقع مدل‌های بایندینگ بسیار متنوع هستند و نقش و طرح‌های بسیاری زیبایی دارند. کمپانی‌های تولید یوکللی و گیتار از بایندینگ‌های مختلف با طرح‌های متفاوت در سری سازهای مختلف خود بهره می‌برند و سازهایی با ظاهر جذاب‌تر تولید و عرضه می‌کنند. بسیاری از لوترین‌های ساز که سازهای بسیار با کیفیت و گرانی تولید می‌کنند سعی دارند حتما در ساز خود از زیبایی یک بایندینگ چوبی بهره ببرند.

تاثیر بایندینگ بر استحکام و صدای یوکللی و گیتار

برخی از متخصصین معتقدند که بایندینگ می‌تواند به استحکام یوکللی و گیتار هم کمک کند. چرا که تغییرات آب و هوایی همیشه ممکن است تغییراتی در چوب ایجاد کند و باعث ایجاد مشکلاتی برای ساز شود. اما قرارگیری بایندینگ در لبه‌های یوکللی و گیتار کمک می‌کند که ساختار ساز استحکام بهتری پیدا کند و کمتر در برابر تغییرات آب و هوایی دچار مشکل شود.

یکی از مواردی که اختلاف نظر در مورد آن وجود دارد بحث تاثیر بایندینگ روی صدای یوکللی و گیتار است. بعضی از افراد معتقدند که بایندینگ باعث می‌شود که صدای تولید شده در کاسه‌ی صدای یوکللی و گیتار ارتعاش متفاوتی پیدا کند و در نهایت شفافیت و جنس صدا تا حدی بهبود پیدا کند. اما بسیاری معتقدند که اگرچه این تاثیر به لحاظ فیزیکی وجود دارد، اما تغییری که روی صدا در نتیجه بایندینگ اتفاق می‌افتد به اندازه‌ای نیست که با گوش انسان قابل شنیدن باشد.

نصب بایندینگ روی یوکللی و گیتار

نحوه‌ی نصب بایندینگ روی یوکللی و گیتار

تفاوت بایندینگ چوبی و پلاستیکی چیست؟

بایندینگ‌های چوبی به دلیل ظاهر جذاب و خاصی که دارند، بسیار محبوب است. برای بایندینگ‌های چوبی از چوب‌های مختلفی مثل رزوود یا ماهوگانی استفاده می‌شود. همچنین آن را در طرح‌های مختلف و خاصی تولید می‌کنند که واقعا می‌تواند ظاهر ساز را بسیار زیباتر کند. با این حال بایندینگ‌های چوبی قیمت بالاتری دارند و همینطور در برابر ضربه نسبت به باندینگ‌های پلاستیکی مقاومت کمتری دارند. به همین دلیل می‌تواند قیمت یوکللی و گیتار را بالا ببرد در نتیجه معمولا از بایندینگ‌های چوبی در سازهای گران‌تر استفاده می‌شود.

بایندینگ پلاستیکی معمولا دوام و مقاومت بیشتری در برابر ضربه نشان می‌دهند. همچنین در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. نکته‌ی بسیار مهم قیمت مناسب‌تر آن‌ها است که باعث می‌شود یوکللی‌های اقتصادی‌تر با بایندینگ پلاستیکی ساخته شود.

بایندینگ‌ها را معمولا با چسب و با دقت بسیار زیادی دور بدنه‌ی یوکللی و گیتار می‌چسبانند و سپس به کمک سمباده، آن را با ساز تراز می‌کنند و در نهایت پرداخت نهایی ساز که می‌تواند مات، براق یا نیمه‌براق باشد را انجام می‌دهند. هرچند که تکنیک‌های نصب بایندینگ متنوع است و گاهی بایندینگ در کنار نواری دیگر به نام پرفلینگ(purfling) نصب می‌شود. با این حال نتیجه‌ی نهایی تمام این تکنیک‌ها، یک خروجی است.

گیتار مارتین همراه با بایندینگ

نمونه‌ای از گیتار آکوستیک مارتین همراه با بایندینگ

آیا تمام مدل‌های یوکللی و گیتار بایندینگ دارند؟

اگرچه بایندینگ مزیت‌های زیادی برای یوکللی و گیتار دارد و می‌تواند آن را علاوه بر زیباتر کردن، در برابر ضربه مقاوم کند، اما یکی از اجزای ضروری ساز نیست. به همین دلیل شما انواع مختلفی از یوکللی و گیتار را می‌بینید که با یا بدون بایندینگ تولید می‌شوند. حتی کمپانی‌های ساز سازی گاهی در سازهای گران‌تر هم از بایندینگ استفاده نمی‌کنند. در نتیجه نمی‌توان یک فرمول ثابت در نظر گرفت که باید تمام یوکللی و گیتارها با بایندینگ تولید شود.

ما در فروشگاه ایران یوکللی، انواع مختلفی از یوکللی را داریم که بعضی با بایندینگ و بعضی بدون بایندینگ هستند. برای مثال کمپانی آنویی‌نویی مدل‌های سری با کیفیت U را بدون بایندینگ تولید می‌کند و از همین مدل یک سری گران‌تر دارد که در آن از بایندینگ استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی اجزای یوکللی 

خرید یوکللی از سایت ایران یوکللی

خرید یوکللی از سایت ایران یوکللی