تفاوت یوکللی و گیتار

تفاوت یوکللی و گیتار چیست؟

تفاوت یوکللی و گیتار چیست؟ 768 512 مدیریت ایران یوکللی

تفاوت یوکللی و گیتار چیست؟

یوکللی و گیتار دو ساز بسیار محبوب در جهان هستند که به دلیل شباهت ظاهریشان گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شوند. اما تفاوت یوکللی و گیتار چیست؟

احتمالا اکثر شما با گیتار آشنایی دارید و نوازندگان و خواننده‌های مختلفی را می‌شناسید که نوازنده‌ی گیتار هستند. در کنار گیتار، در سال‌های اخیر یوکللی هم تبدیل به یک ساز محبوب و پرطرفدار شده است. گیتار و یوکللی به لحاظ ظاهری و شکل نواختن شباهت بسیار زیادی به هم دارند. و اگر نواختن یکی از این دو ساز را فرا بگیرید قطعا به شما کمک می‌کند تا ساز دیگر را راحت‌تر یاد بگیرید. اگرچه یوکللی و گیتار شباهت زیادی به هم دارند با این حال این دو ساز از نظر اندازه، تعداد سیم، رنگ صدا و نحوه‌ی نواختن، تفاوت‌هایی با هم دارند. اگر قصد انتخاب ساز بین یوکللی و گیتار را دارید این مقاله به شما کمک می‌کند که انتخاب صحیحی انجام دهید.

ایران یوکللی

تاریخچه‌ی یوکللی و گیتار

بیایید نگاهی به تاریخچه‌ی دو ساز گیتار و یوکللی بکنیم.

تاریخچه‌ی گیتار را می‌توان از سازهای بسیار ابتدایی و ساده شروع کرد ، سازهایی که شامل سیم‌های معلق بودند، کدوی توخالیی که  به یک چوب بلند وصل شده است و احتمالا  این نمونه‌ها اولین مثال‌هایی است که ما از اجداد باستانی گیتار داریم. به مرور زمان این نمونه‌ها دستخوش تغییراتی شدند تا که امروزه گیتار‌ها به شکل کنونی در آمده‌ و محبوبیت فراوانی در بین تمام اقشار جامعه پیدا کرده‌اند.

ساز یوکللی در دهه‌ی ۸۰ قرن ۱۹ یعنی سال‌های ۱۸۸۰ توسعه پیدا کرد. ساخت یوکللی در واقع از سازهای کوچک پرتغالی که شبیه به گیتار بودند مثل ماشتی، کاواکینیو، تیمپل و راخائو الهام گرفته شد. این سازها را مهاجرین پرتغالی به مردم هاوایی معرفی کردند. به شکل مشخص ۳ مهاجر که شغلشان ساخت کابینت بود را به عنوان اولین تولید کنندگان یوکللی می‌شناسند. ساخت این ساز کم‌کم در هاوایی رایج شد و امروز بسیاری از نوازندگان از این ساز استفاده می‌کنند.

تفاوت اندازه گیتار و یوکللی

تفاوت یوکللی و گیتار از نظر اندازه(سایز)

اولین و بارزترین تفاوت یوکللی و گیتار در اندازه آن‌ها است. به طور میانگین یوکللی‌ها 35 تا 50 درصد کوچکتر از اکثر گیتارها هستند. این تفاوت اندازه، باعث تفاوت در حجم صدا و قابلیت‌ها و تکنیک‌های مختلف نواختن ساز می‌شود. هرچه اندازه ساز بزرگ‌تر باشد حجم صدای آن بیشتر می‌شود. با این حال با بزرگ شدن اندازه ساز، وزن آن هم سنگین‌تر می‌شود و حمل و نقل آن دشوارتر است. یوکللی‌های رایج در ۴ اندازه سوپرانو، کنسرت، تنور و باریتون تولید می‌شوند. عکس زیر تفاوت اندازه‌ی یوکللی سوپرانو، کنسرت، تِنور و باریتون با سایز یک گیتار آکوستیک معمولی را به شما نشان می‌دهد.

اگر قصد خرید یوکللی یا همان اوکوله له را دارید می‌توانید مطلب راهنمای خرید اوکوله له  را مطالعه کنید.

تفاوت سایز یوکللی و گیتار

تفاوت یوکللی و گیتار از نظر سیم ها

دومین تفاوت یوکللی و گیتار در سیم‌های این دو ساز است. این تفاوت شامل تعداد سیم‌ها، جنس سیم و فرکانس سیم‌ها است. یوکللی‌ها دارای چهار سیم و گیتارها معمولا دارای شش سیم هستند. جنس سیم‌های گیتار از فلز و نایلون و جنس سیم‌های یوکللی از نایلون و یا مواد مشابه نایلون است. سیم‌های یوکللی به نسبت سیم‌های گیتار  نرمتر است، بنابراین انگشت گذاری روی یوکللی بسیار راحت‌تر و درد نوک انگشتان در هنگام گرفتن سیم‌ها بسیار کمتر خواهد بود. گیتار به علت داشتن شش سیم وسعت صوتی بیشتری را به نسبت یوکللی دارا است بنابراین قابلیت اجرای نت‌های بم‌تری در مقابل یوکللی دارد.

کوک یوکللی و گیتار

تفاوت یوکللی و گیتار از نظر کوک

علاوه بر اینکه تعداد سیم‌های این دو ساز متفاوت است، کوک این دو ساز هم با یکدیگر فرق می‌کند. کوک استاندارد گیتار به ترتیب از بالا به پایین برابر است با: می(E)، لا(A)، ر(D)، سل(G)، سی(B)، می(E) است. و کوک استاندارد یوکللی به ترتیب از سیم بالا به پایین برابر است با سل(G)، دو(C)، می(E)، لا(A).

البته هر کدام از این سازها به شکل‌های دیگری هم کوک می‌شوند.

تفاوت صدای گیتار و یوکللی

یک تفاوت یوکللی و گیتار صدای این دو ساز است. به شکل کلی، گیتار صدای بلندتر، شفاف‌تر و بم‌تری دارد که بیشتر به دلیل بدنه‎ی بزرگ و البته سیم‌های باس این ساز است. در مقایسه با گیتار، یوکللی حجم صدای کمتر، و ملایم‌تری دارد که به دلیل بدنه‌ی کوچک و سیم‌های نایلونی  است.

نباید فراموش کرد که متغیرهای زیادی در ساخت ساز و صدای آن تاثیر دارند. فاکتورهایی مانند نوع چوب، سایز بدنه و کارخانه‌ی سازنده‌ از جمله مواردی است که بر صدای ساز تاثیر قابل توجهی دارد.

اندازه یوکللی و گیتار

تفاوت یوکللی و گیتار از نظر قیمت

تفاوت قیمت گیتار و یوکللی یکی از مواردی است که می‌تواند در تصمیم شما برای خرید ساز تاثیر داشته باشد. باید در نظر داشت که معمولا کیفیت ساخت ساز قیمت آن را تعیین می‌کند و ممکن است یک یوکللی حرفه‌ای قیمت بسیار بالاتری از گیتار مبتدی داشته باشد. علاوه بر این در کشورهای مختلف بازارهای پخش آلات موسیقی و میزان درخواست سازها، بر قیمت محصولات تاثیر ویژه‌ای دارند.

با این حال می‌توان به شکل کلی چنین در نظر گرفت که معمولا یوکللی‌های مبتدی با قیمت‌های پایینی‌تری تولید و عرضه می‌شوند. شما برای شروع می‌توانید با مبلغی در حدود 1.5 میلیون تومان یک یوکللی بسیار خوب بخرید. شاید به نظرتان این قیمت کمی گران برسد، اما در دنیای سازهای آکوستیک این رقم برای سازی خوب با برند معروف مبلغ زیادی نیست. اما گیتاری با همان کیفیت از برندی معروف معمولا قیمتی بالاتر از یوکللی دارد. به همین دلیل در بسیاری از مواقع اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی کنید یا قصد دارید برای کودکتان یک ساز ابتدایی بخرید تا علاقه‌ی او را بسنجید، یوکللی از لحاظ اقتصادی یک انتخاب مناسب است.

تفاوت یادگیری یوکللی و گیتار

یادگیری یوکللی ساده‌تر است یا گیتار؟

در بررسی تفاوت یوکللی و گیتار میزان سختی یادگیری این دو ساز می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. پیش از هرچیز باید در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید در هر سازی حرفه‌ای شوید باید به شکل مداوم تمرین کنید. با این حال یوکللی یکی از ساده‌تری سازهای جهان است و اکثر افراد یوکللی را راحت‌تر یاد می‌گیرند. دلیل این اتفاق می‌تواند عوامل مختلفی باشد از جمله:

  1. از آن جایی که یوکللی دو سیم کمتر از گیتار دارد، باعث می‌شود که بسیاری از آکوردها که در گیتار با چند انگشت گرفته می‌شوند در یوکللی تنها با یک یا دو انگشت گرفته شوند و در نتیجه یادگیری را راحت‌تر می‌کند.
  2. همانطور که پیشتر گفته شد، سیم‌های یوکللی نسبت به گیتار نرم‌تر است  و فشار دادن سیم‌های این ساز با انگشتان دست چپ درد کمتری را ایجاد می‌کند، به همین دلیل این ساز به عنوان یک ساز راحت تر نسبت به گیتار در نظر گرفته می‌شود.
  3. دسته‌ی گیتار بزرگ تر از یوکللی است بنابراین فاصله‌ی بین فِرِت‌های آن بیشتر از یوکللی می‌باشد به همین علت شما برای گرفتن آکوردهای مختلف بر روی گیتار به کشش بیشتری بین انگشتانتان احتیاج دارید که این امر مطمئنا در یوکللی به حداقل میرسد. کوتاه بودن دسته، کوچک بودن فرت‌ها و البته نرم بودن سیم‌ها روند یادگیری را در یوکللی تسریع خواهد بخشید

یوکللی و گیتار

در آخر باید گفت که هر کدام از این دو ساز مزیت‌های خودشان را دارند. اگر شما بدون هیچ تجربه‌ی قبلی در موسیقی می‌خواهید یک ساز را شروع کنید که یادگیری آن راحت باشد و بعد از مدت زمان کوتاه بتوانید ساز بزنید، با آن بخوانید و از موسیقی لذت ببرید، یا اینکه یک کودک دارید که می‌خواهد تازه موسیقی را با یک ساز دوست داشتنی شروع کند، یا بودجه‌ی مالی زیادی ندارید، یوکللی از جمله انتخاب‌ها برای شما است. از طرفی، اگر از قبل با موسیقی آشنا هستید یا می‌خواهید سازی بزنید که قابلیت‌های زیاد، صدای بلندتر و متنوع‌تری داشته باشد، گیتار انتخاب بهتری برای شما است.

فراموش نکنید بسیار از نوازندگان حرفه‌ای گیتار، یک یوکللی هم در کنار ساز خود دارند. چرا که هر کدام از این سازها صدادهی متفاوت و لذت‌بخش مخصوص به خود دارند.

ایران یوکللی

1 دیدگاه