بهترین چوب برای ساخت یوکللی چیست؟ راهنمای چوب یوکللی

بهترین چوب برای ساخت یوکللی چیست؟ راهنمای چوب یوکللی 768 512 مدیریت ایران یوکللی

انتخاب بهترین چوب یوکللی به معیارهای خاصی بستگی دارد. چوب‌ها اصلی‌ترین مواد ساخت این ساز جذاب هستند؛ به همین دلیل، تأثیر چشمگیری در تغییر صدا آن دارند. از این‌ جهت، برای انتخاب بهترین جنس یوکللی باید به سلیقه موسیقی خود توجه کنید. اگر به دنبال صدایی بم و سنگین هستید، چوب افرا یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است.

علاوه بر این، چوب‌ ماهوگانی صدای ظریف و آرام‌بخش دارد، یکی از رایج‌ترین چوب‌های مورد استفاده در یوکللی است و برای استودیوهای موسیقی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. با توجه ‌به این عوامل، می‌توان گفت که نوع چوب هویت صدا یوکللی را تعیین می‌کند. در ادامه با معرفی بهترین چوب‌ها برای ساخت یوکللی در کنار شما هستیم تا هنگام خرید یوکللی بهترین انتخاب را داشته باشید.

ایران یوکللی

یوکللی سازی منحصربه‌فرد برای تمام سلیقه‌ها

یوکللی عضو کوچکی از خانواده گیتار است و به همین دلیل، محبوبیت بی‌نظیری در بین جوانان و بزرگسالان دارد. اگر به دنبال خرید این ساز هستید، باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین معیارهای خرید این ساز، جنس چوب آن است. همان ‌طور که می‌دانید، جنس چوبی که برای ساخت صفحه صدا استفاده می‌شود، می‌تواند شخصیت صدا را تغییر دهد.

به همین دلیل، با توجه ‌به سلیقه و سبک موسیقی خود باید یوکللی‌هایی با چوب مخصوص را خریداری کنید. در واقع، نوع چوب به کار رفته برای ساخت یوکللی به صدای آن هویت می‌بخشد. این سازها با توجه ‌به نوع چوب به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه با خاص‌ترین چوب‌های یوکللی آشنا می‌شوید.

بهترین چوب برای ساخت یوکللی

یوکللی ساخته شده با چوب کوآ، بهترین چوب یوکللی برای خاص پسندان

چوب کوآ به‌ عنوان بهترین چوب یوکللی و با اصالت‌ترین چوب برای این ساز شناخته می‌شود. این چوب تنها در جزایر بی‌نظیر هاوایی به چشم می‌خورد، جایی که زادگاه اولیه این ساز است. به همین دلیل، اکثر نوازندگان ساز یوکللی را با چوب کوآ می‌شناسند. صدا این چوب بهترین صدایی است که به گوش می‌رسد. صدای آرامش‌بخش و گرمی که اصالت را فریاد می‌زند، توصیف دقیقی از صدای کوآ است.

در واقع، چوب کوآ نوای میدرینجی را انعکاس می‌دهد. این چوب به‌ هیچ‌ عنوان صدای اضافی تولید نمی‌کند؛ به همین دلیل، یوکللی ساخته شده از کوآ صدای بسیار واضح و شفافی دارد. این چوب قیمت بیشتری نسبت به چوب‌های دیگر دارد و یوکللی‌های ساخته شده با آن بسیار کمیاب هستند. صدای با اصالت چوب کوآ دلیل اصلی گران‌قیمت بودن آن است.

چوب ماهوگانی رایج‌ترین چوب در ساخت یوکللی

امروزه از چوب ماهوگانی به ‌عنوان بهترین چوب یوکللی نام ‌برده می‌شود. دلیل این امر این است که چوب ماهوگانی یا Mahogany علاوه بر تولید صدای بسیار رسا، ظاهر زیبایی نیز دارد. به همین دلیل، یوکللی ساخته شده با چوب ماهوگانی بسیار پرطرفدار است. چوب ماهونی یا ماهوگانی صدایی همانند چوب آکوا تولید می‌کند؛ به همین دلیل؛ این چوب جایگزین مناسبی برای چوب آکوا است.

صدا میدرینجی چوب ماهوگانی آرامش را در رگ‌هایتان سرازیر می‌کند. این چوب با تولید فرکانس‌های میانی، صدای بسیار گرمی را به گوش می‌رساند. صدا تولید شده توسط این چوب، به ‌هیچ‌ عنوان شدید نیست و کیفیت بالایی دارد؛ به همین خاطر، اکثر یوکللی‌های استودیویی را از چوب ماهونی می‌سازند. رنگ روشن این چوب و رگه‌های قهوه‌ای تیره در آن ظاهر چشم‌نوازی به یوکللی می‌بخشد.

چوب ماهوگانی برای یوکللی

ماهوگانی یکی از رایج‌ترین چوب‌ها در ساخت یوکللی است

چوب افرا خالق صداهای یکنواخت ساز یوکللی

یکی از عوامل مهمی که در ساخت یوکللی اهمیت دارد، وزن چوب است. وزن چوب می‌تواند صدای ساز را تا حد چشمگیری تغییر دهد. چوب افرا از جمله سنگین‌ترین چوب برای ساخت یوکللی است؛ به همین دلیل، افرا بهترین چوب یوکللی برای افرادی است که به صدای بم و سنگین علاقه دارند. یکنواخت بودن صدا افرا گوش‌ها را نوازش می‌دهد.

افرا صدایی صاف دارد و شدت صداساز را افزایش نمی‌دهد. از برجسته‌ترین مزیت‌های این چوب، کاهش صداهای ناخواسته است. این مزیت باعث شده است تا از آن اغلب در قسمت‌های کناری و پشتی یوکللی استفاده شود. چوب افرا در عین زیبایی، بسیار محکم و با اصالت است، با این‌ حال، صدا گرم و درخشانی تولید نمی‌کند.

ظرافت صدای یوکللی را با چوب رزوود تجربه کنید

رز وود یا Rosewood ، خاص‌ترین چوب برای ساخت یوکللی است. جالب است بدانید که جرج هریسون از پیش‌کسوتان نوازندگی، رز وود را به‌ عنوان بهترین چوب یوکللی می‌شناسد. این چوب غالباً در قسمت‌های جانبی و پشتی ساز استفاده می‌شود؛ زیرا مانند چوب افرا وزن نسبتاً سنگینی دارد. به همین دلیل، صدای خروجی ساز را تقویت می‌کند و صدای ظریف و یکنواختی را به گوش می‌رساند.

تن صدای گرم این چوب، اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن در تمام دوران‌ بوده است. این چوب ارزش بالایی دارد و از جمله چوب‌های کمیاب به حساب می‌آید؛ به همین دلیل، در سال ۲۰۱۷ تجارت آن برای ساخت یوکللی ممنوع شد. با این ‌حال، سال ۲۰۱۹ با از بین‌ رفتن محدودیت‌‌های تجاری، بار دیگر یوکللی‌های خاص از جنس رز وود طراحی شدند. با مراجعه به وب‌سایت ایران یوکللی، با طیف رنگی جذاب رز وود آشنا می‌شوید.

چوب صنوبر یا اسپروس از محبوب‌ترین چوب‌ها برای ساخت یوکللی

صنوبر یا Spruce چوب شناخته شده‌ای برای ساخت گیتارهای آکوستیک بوده، اما در چند سال اخیر شخصیت صدایی منحصربه‌فرد آن، چوب افرا را به بهترین چوب یوکللی تبدیل کرده است. به دلیل وزن کم و استقامت بالا صنوبر، آن را به‌ عنوان بهترین جنس یوکللی می‌شناسند؛ به همین دلیل، صدای چوب صنوبر بسیار شفاف و در عین ‌حال، تکامل ‌یافته است.

چوب صنوبر یا اسپروس در ساخت یوکللی

چوب صنوبر از چوب‌های محبوب در ساخت یوکللی

این چوب ایده‌آل‌ترین انتخاب برای افرادی است که به فین گر پی کینگ و ریتم نوازی علاقه دارند. ظاهر زیبا و منحصربه‌فرد صنوبر، از دیگر دلایل محبوبیت آن است. این چوب به رنگ بلوند روشن است و شما را نسبت به سایر نوازندگان متمایز می‌کند. علاوه بر این، چوب صنوبر قیمت بسیار مناسبی دارد و همیشه در دسترس است.

نتیجه‌گیری

یکی از فاکتورهایی که شما را برای انتخاب بهترین چوب یوکللی راهنمایی می‌کند، سبک نواختن و سلیقه موسیقی شما است. دلیل این امر این است که هر کدام از چوب‌های یوکللی، شخصیت صدایی مجزایی دارند. شخصیت صدایی چوب به ساز هویت می‌بخشد و کاربرد آن را تعیین می‌کند. اگر در انتخاب نوع چوب یوکللی دچار سردرگمی شده‌اید، به وب‌سایت ایران یوکللی مراجعه کنید. ایران یوکللی، نخستین مرجع ساز یوکللی در ایران است که شما را برای انتخاب بهترین جنس چوب راهنمایی می‌کند. این مجموعه با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت، بهترین یوکللی‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد.

منبع: + + +

ایران یوکللی