یوکللی چپ دست: راهنمای افراد مبتدی

یوکللی چپ دست: راهنمای افراد مبتدی 768 512 مدیریت ایران یوکللی

نواختن یوکللی یک تجربه جالب و پر از شگفتی است ، اما اگر چپ دست باشید این تجربه می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. بسیاری از چپ دستان با قضیه سر و که میزنند که چگونه باید یوکللی بنوازند و البته یک سوال مشترک بین تمام مبتدیان چپ دست است.

یوکللی چپ‌دست

در این مقاله به سراغ گزینه‌های مختلفی برای یوکللی‌نوازان چپ‌دست خواهیم رفت و مزایا و معایب هرکدام را بررسی خواهیم کرد. در پایان شما بهتر متوجه خواهید شد که چگونه به عنوان فردی چپ دست یوکللی بنوازید و کدام روش برای شما بهتر جواب خواهد داد.

گزینه ۱: یوکللی و سیم‌ها را برگردانید.

اولین گزینه برای یک نوازنده یوکللی چپ دست این است که یوکللی و سیم‌ها را برگرداند. این روش دقیقا مانند نوازندگی یک نوازنده راست دست است اما سیم‌ها برگردانده شده است و دست چپ، دستی است که با آن به روی یوکللی ضربه می‌زنیم. بسیاری این روش را انتخاب میکنند به این علت که نمودار آکوردها منطقی‌تر به نظر میرسند. البته مهم است که بدانید باید سیم‌ها را بر روی خرک تنظیم کنید و شیارهای روی شیطانک ممکن است به اندازه سیم‌ها نباشند و باید کمی با سوهان فضا را برای سیم‌هایی که ضخامت بیشتری دارند باز کرد. به علاوه اگر یوکللی شما مدل Cutaway باشد و یا از مدل‌های پیک‌آپ‌دار باشد با اینکار حالت اشتباهای به خود خواهد گرفت.

تعویض سیم یوکللی

گزینه ۲: یوکللی را برگردانید اما سیم‌ها را نگهدارید.

گزینه دیگر این است که یوکللی را برگردانید اما سیم‌ها را در همان حالت نگه‌دارید. این روش کمی عجیب به نظر میرسد اما برخی از نوازندگان چپ دست یوکللی با این روش نوازندگی می‌کنند. در این روش احتیاجی به تنظیم خرک و شیطانک نیست، اما باید این مسئله را بدانید که از این به بعد ضربات بالا را باید به سمت پایین و ضربات پایین را به سمت بالا نوازید. همچنین نمودارهای آکورد مخصوص خود را  باید بکشید.

یوکللی در سفر

گزینه ۳: مانند راست دستان بنوازید.

نواختن یوکللی راست دست یک مزیت به حساب می‌آید، البته این روش شاید برای همه مناسب نباشد. برخی از چپ دستان احساس می‌کنند دست چپ آن‌ها برای گرفتن فرت‌ها مناسب‌تر است و دست چپ را مناسب برای ضربه زدن نمی‌بینند. اگر تصمیم به نواختن با یوکللی راست دستان گرفتید باید بدانید که در این روش دست راست وظیفه نواختن ریتم را دارد و دست چپ وظیفه نگه داشتن فرت‌ها را.

گزینه ۴: یوکللی مخصوص چپ‌دستان را بخرید.

آخرین گزینه، خرید یوکللی مخصوص چپ‌دستان است. اگرچه این مدل مانند یوکللی‌ها راست دستان متداول نیست با این وجود برخی از کارگاه‌ها و کارخانه‌های یوکللی سازی این مدل را نیز تولید می‌کنند. هرچند این مدل‌های گران‌تر هستند و البته سخت‌تر نیز پیدا می‌شوند.

انتخاب بهترین گزینه برای شما

در نهایت، بهترین روش برای یوکللی نوازان  چپ‌دست، روشی است که شما  با آن احساس راحتی کنید. اجازه ندهید کسی به شما بگوید که یک روش بهتر از روش دیگر است زیرا چیزی که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای شما کارساز نباشد.

یوکللی سازی برای همه

اگر همچنان مطمئن نیستید که از کدام روش استفاده کنید بهتر است گزینه یوکللی راست دست را امتحان کنید. اگر با این روش احساس راحتی نداشتید، بقیه روش‌‌ها را امتحان کنید تا روشی را پیدا کنید که برای شما جواب بدهد. به یاد داشته باشید هر روشی را که انتخاب کنید این روش تا پایان روزهای نوازندگی شما با شما خواهد ماند بنابراین هوشمندانه انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

نواختن یوکللی چپ دست می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما با یک رویکرد صحیح و مناسب، می‌تواند به همان اندازه که برای یک نوازنده راست دست جذاب و دوست داشتنی است برای یک نوازنده چپ دست نیز جذاب باشد. روش‌های مختلف را بررسی کنید و روشی را که برای شما بیشتر جواب می‌دهد انتخاب کنید. با تمرین و صبر، شما نیز خواهید توانست در کمترین زمان آهنگ‌های مورد علاقه خود را بنوازید.

ایران یوکللی